Vuosi 2022

”Kävele naiselle ammatti”- hyväntekeväisyyskävely 4.9.

Jälleen kerran sään suosiessa kävelimme Tervurenin Afrikka-museon puistossa noin tunnin lenkin.

Kävele Naiselle Ammatti on valtakunnallinen hyväntekeväisyyskampanja, jossa liikutaan ja kerätään lahjoituksia naisten ammatilliseen koulutukseen, toimeentulon ja yrittäjyyden tukemiseen Afrikassa ja Aasiassa.

Tavataan puutarhassa 26.6.

Perinteinen Parkfeesten järjestettiin  sunnuntaina 26 kesäkuuta 2022 Sterrebeekissa. Martat vierailivat upeassa yksityispuutarhassa, joka avaa ovensa kerran kesässä kaikkien iloksi. Kuvat kertonevat kaiken, hieno päivä

Marttailta Merimieskirkon kahvilassa 30.5.

Kiitos Sara Latvukselle joka alusti mielenkiintoisesta aiheesta: ”Paavi Franciscus ja roomalaiskatolisen kirkon naiskuva”. Herätti ajatuksia ja vilkasta keskustelua!

Marttailuviikon 16. – 22.5. teemana laatikkoviljely

18/5/2022:

Onko viljelylaatikko villiintynyt? Eikö mikään kasva? Ruostuuko puutarhalapiosi? Ei haittaa, marttojen nettisivuilta löytyy paljon vinkkejä viljelylaatikon perustamiseen, kasvupohjan parantamiseen ja helppohoitoisiin viljelykasveihin. Täällä Belgiassa tosin toivoisi @fiskars in tuotteita markkinoille. Eipä olisi puutarhavälineistä ainakaan kukoistus kiinni. Seurataan, miten yhdistyksen jäsensihteeri Lauran viljelylaatikkoprojekti etenee.

17/5/2022:

Pia kasvattaa mansikkaa viljelylaatikoissa paahteisella terassillaan. Pian mukaan ”mansikka viihtyy auringossa, kun muistaa kastella joka ilta. Linnut ovat jättäneet marjat onneksi rauhaan ja satoa tulee mukavasti pitkin kesää. Helppo ja huoleton monivuotinen marja sopii hyvin viljelylaatikkoon.”

Tässäpä Katriinan, omien sanojensa mukaan ”lähes villiintynyt viljelylaatikko”. Kata kertoo: ”Kasvatan yrttejä, ja tässä laatikossa ne tuntuvat viihtyvän. Ostin laatikon joitakin vuosia sitten Avevesta, ja käytän sitä vuoden ympäri. Keväisin vaihdan mullan: joka toinen vuosi kaiken mullan ja joka toinen vuosi vain puolet mullasta. Käytän näitä yrttejä ruoanlaitossa, mutta koristelen myös puutarhapöytää ja kukka-asetuksia yrteillä ja yrttikimpuilla.”

16/5/2022:

Sihteerimme Tuijan projekti: Liikuteltava ja kierrätysmateriaaleista (20 vuotta vanha puutarhapöytä) valmistettu upea viljelylaatikko. Tuijan mukaan ”lähes koko perhe innostui projektista ja työn tuloksista saadaan toivottavasti nauttia koko kesän ajan maistuvien yrttien muodossa (basilika, rosmariini, rakuuna, ruohosipuli, minttu ja persilja).”

Keväinen kävelykierros St. Gillessä 15.5.

Martta-joukkomme suuntasi helteisenä toukokuun sunnuntaina kävelykierrokselle St. Gillesiin, jolla on tärkeä art nouveau -perintö. Pääsimme ihailemaan julkisivujen lasimaalauksia, sgraffiteja, rautatöitä sekä keramiikka- ja puukoristeita. Mm. arkkitehdit Ernest Blérot, Paul Hankar, Armand Van Waesberghe ja Paul Hamesse kilpailivat luovuudesta St. Gillesissä, joten luvassa oli paljon ihasteltavaa.

Kasvinvaihtopäivät 30.4.

Kokoonnuimme jälleen kerran Pia Niemisen kauniissa puutarhassa kasvinvaihtopäiville. Vaihtoon pääsi kaikkea mahdollista puutarhaan liittyen: kasveja, siemeniä, ruukkuja, koristeita ja ennen kaikkea vinkkejä. Taija Toratti piti pienen viheraiheisen alustuksen maaperän terveydestä ja sen edistämisestä. Lopuksi nautimme herkulliset munkkikahvit vapun kunniaksi.

Kotivarailta 28.4.

Jäsenemme Leni Blomvall piti kiinnostavan ja ajankohtaisen Kotivara-esityksen zoomin kautta. Kuulimme, mitä pitäisi löytyä jokaisesta kodista 72 tunnin ajaksi. Lista ei sisältänyt pelkästään ruokaa, mutta myös lääkkeitä, paristoja, pattereilla toimivan radion, käteistä rahaa, ruokaa eläimille ja tärkeimpänä vesi.

Vesijohtovesi ei säily hyvänä muutamaa päivää kauemmin, mutta avaamaton pullotettu vesi säilyy vuosia.
Jokaisesta kodista pitäisi löytyä puhdas, kannellinen ja elintarvikekäyttöön sopiva vesiastia, johon saa hätätilassa muutaman päivän vesivaran.

Marttojen taiteilijatapaamiseen Brysselissä 23.4.

Belgian Martat tutustuivat suomalaisen taiteilijan Krista Aution uusimpaan näyttelyyn sekä ateljeehen. Kristan näyttely ’Somewhere the zebra is dancing’  oli esillä Schönfeld A-galleria Rivolissa Ucclessa. Näyttelyn jälkeen siirryimme kävellen Kristan työhuoneelle kuuntelemaan taiteilijan arjesta ja matkalla keskustelemme Brysselin galleriamaailmasta.

Roskakävely 27.3.

Maaliskuun viimeisenä sunnuntaina Belgian Martat siivosivat puistoa Roodebeekissä. Pieni  porukkamme keräsi tunnin sisällä peräti kahdeksan jätesäkkiä roskia – kiitos ahkerille osallistujille! Syksyllä jatketaan taas

Ateneumin ”Moderni nainen” virtuaalinäyttely 24.3.

Tartuimme 16 osallistujan voimin viimeiseen mahdollisuuteen nähdä ”Moderni nainen” virtuaalinäyttely ennen Ateneumin sulkeutumista remontin ajaksi. Näyttelyn anti oli erinomainen ja saimme tutustua tunnettujen naistaiteilijoiden lisäksi myös vähemmän tunnettuihin mutta mielenkiintoisiin tuttavuuksiin.

”Moderni nainen tarkastelee naistaiteilijoiden roolia ja asemaa 1900-luvun modernismin vuosikymmeninä. Näyttely pureutuu naisen rooliin aikakauden yhteiskunnallisten, poliittisten ja kulttuuristen muutosten keskellä.” – Museot.fi

Vuosikokous 20.3. Brysselin merimieskirkon kirjastossa

Katriina Wetzelaer luovutti puheenjohtajan nuijan uudelle puheenjohtajallamme Karoliina Rasille. Uusina hallitukseen valittiin Laura Lahesmaa ja Tuija Leinonen sekä Katriina joka siirtyi hallituksen puolelle. Edellisestä hallituksesta jatkamaan valittiin Jasminiitta Lumme. Heidi Era, Mia Lehtisare, Pia Nieminen ja Jaana Rask jatkoivat kauttaan hallituksessa.

Kiitokset Katriinalle puheenjohtajakaudesta ja hallitustyön jättäville Katjalle ja Lenille. Onnea Karoliinalle ja koko hallitukselle!

Opastettu kaupunginosakävely Ixellesin lammilla 27.2.

Tutustuimme kauniissa auringon paisteessa jälleen uuteen alueeseen Brysselissä. Tällä kertaa matkasimme Ixellesiin!

Kierroksella perehdyimme erityisesti alueen arkkitehtuuriin. Ixellesin lampien alue tarjoaa upean panoraaman eräistä Brysselin parhaista 1900-luvun rakennuksista, jugendtyylistä art decon kautta modernismiin. Samalla näimme myös, kuinka historia sulautuu nykypäivän elämään. Araun asiantunteva opas Manuel opasti meitä englanniksi. Kiitos Heidille järjestelyistä! Tätä retkeä oli odotettu siitä asti, kun joudumme sen syksyllä peruuttamaan ihan viime hetkellä.

Hyvinvointitilaisuus  2.2. klo 18.30 etänä Jitsissä

Jitsiin oli saapunut kaksikymmentä marttaa kuuntelemaan ravitsemusterapeutti Elina Soinin alustusta aiheesta ”Askeleet terveelliseen keski-ikään – voimaa ja parempaa oloa ravinnosta”. Alustuksen kävimme vilkasta keskustelua aiheesta.

Elina on asunut Brysselissä yli 13 vuotta ja toiminut ravitsemusterapeuttina vuodesta 2019. Elina on erikoistunut naisten ravitsemukseen ja soveltaa toimintaansa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin periaatteita.