Vuosi 2021

Askartelimme havukransseja jouluksi 27.11. Woluwe-St-Lambertissa

Belgian Marttojen ja Suomi-klubin Viherpeukaloiden perinteisillä havukranssikursseilla opettelimme sitomaan luonnonoksista joulukranssin omaan oveen tai ystävälle lahjaksi! Taijan opastuksella kokoonnuimme kahdessa eri ryhmässä, toinen oli aamupäivällä ja toinen iltapäivällä. Tuttuun tapaan mukana oli sekä vanhoja että uusia tekemässä kranssia. Hienoa, että vuoden tauon jälkeen tämä tapahtuma pystyttiin järjestämään turvallisia käytänteitä noudattaen.

Pikkujoulujuhla Brysselin merimieskirkolla 13.11.

Tätä oli odotettu: Vihdoinkin pikkujoulujuhlat kasvokkain! Parikymmentä marttaa, niin uutta kuin vanhaa, kokoontui viettämään lauantaita yhdessä juhlien. Pikkujoulut olivat perinteiseen tapaan Brysselin merimieskirkolla, mutta tällä kertaa emme olleetkaan kirjastossa vaan pihapatiolle pystytetyssä juhlateltassa. Lämmittimet pitivät huolta siitä, että kylmä ei tullut heillekään, jotka kävivät saunomassa ennen varsinaisen juhlan alkua.

Brysselin merimieskirkon kokit olivat loihtineet meille herkullisen lounaan. Ohjelmassa oli tuttuun tapaan martta-aiheinen tietovisa. Tällä kertaa hallitus oli laatinut myös kyselyn osallistujille. Saadun palautteen ja tapahtumaehdotusten pohjalta on hyvä suunnitella ensi vuoden toimintaa.

Juhlista kuultua: ”Tarjoilut oli loistavat ja teltassa iloinen puheensorina, kaikki tuntuivat viihtyvän. Tietovisa oli tosi hauska ohjelmanumero, hienosti laadittu. Kaikkiaan tosi onnistuneet pikkujoulut.”

Roskakävely 7.11. Kraainemissa

”Oletko kyllästynyt kaduilla ja ojissa lojuviin roskiin ja haluaisit itse tarttua toimeen niiden vähentämiseksi? Olen harrastanut “roskakävelyä” jo vuosia, ensin omaan pussiin ja nyt jo 9 vuoden ajan Interzan Citoyen Propre:na. Se tarkoittaa, että Interza antaa mm. säkit, roskapihdit ja huomioliivit sekä käy hakemassa täydet säkit pyydettässä. Interzan toimialueella on jo melkein 500 Citoyen Propre:a, jotka säännöllisen epäsäännöllisesti keräävät roskia omaksi ilokseen.”

Kuulimme Terhin kutsun ja seitsemän martan voimin lähdimme siistimään ympäristöämme. Aurinko kannatti tempaustamme eli sää oli mitä parhain kokoontua ulkoilemaan. Kaikille tuli hyvä mieli, kun saimme tavata toisiamme ja tehdä kestäviä tekoja ympäristön hyväksi!

Puuroaamiainen 29.10. Wezembeek-Oppemissa

Martat ovat jo yli 40 vuotta tehneet kehitysyhteistyötä kahdeksassa maassa Afrikassa. Lokakuussa vietetään puurokuuta, jonka hyväntekeväisyystapahtumien tuotto menee Marttaliiton kehitysyhteistyön tukemiseen.

Hallituksemme jäsen Karoliina kutsui Belgian Marttoja läheisineen kotiinsa puuroaamiaiselle. Tarjolla oli herkullista puuroa ja mukavaa seuraa. Ihana avaus päivälle ja aamun tuotto lahjoitettiin Marttojen kehitysyhteistyölle.

Karjalanpiirakka-kurssi 24.10. Zaventemissa

Kovin moni ei vielä ole innostunut lähitapaamisiin, mutta sitä yksilöllisempää opetusta oli tänään tarjolla. Kurssin vetäjänä oli Krista Taipale, perustajajäsenemme ja monivuotinen puheenjohtajamme. Pääsimme tekemään karjalanpiirakoita Kristan kotiin Zaventemiin ja piirakoista tuli käsissämme sekä kauniita että maukkaita

Olimme esittelemässä toimintaamme Brysselin merimieskirkon Tervetuloa Belgiaan -illassa 20.10.

Brysselin merimieskirkko järjesti merimieskirkolla Tervetuloa Belgiaan -illan uusille Belgiaan muuttaneille suomalaisille ja kaikille, joita asia kiinnosti. Mukana olivat edustajat kirkkoraadista, Belgian Martoista, Belgian Suomi-Klubista, merimieskirkolta, Belgian Suomi-Koulusta, konsulipalveluista sekä partiolippukunta Tuulihaukoista. Tuulihaukkojen edustaja ehti poistua ennen kuvausta. Belgian Marttoja edusti hallituksemme jäsen Karoliina Rasi, toinen vasemmalta. Kuva: Brysselin merimieskirkko

Juuri sinulle – Suomalaista ruisleipää kotikonstein Belgiassa 30.9.

Etätapaamisessamme elintarvikemikrobiologi Marjo Toivo kertoi ruisleivän juurileivonnasta. Tutustuimme ruisleivän juureen pintaa syvemmältä kemiallisesta prosessista alkaen. Kuulimme myös vinkit esimerkiksi ruisjauhojen ostosta Belgiassa. Suomalaisia jauhoja voi ostaa Brysselin merimieskirkolta ja paikallisista kaupoista mm. Stockelissa sijaitsevasta Sequoia -ekokaupasta.  #JuuriSinulle

Kävele Naiselle Ammatti -hyväntekeväisyyskävely 5.9. Tervurenissa

Naisten Pankin Kävele Naiselle Ammatti (KNA) on Suomen suurin vuosittainen kävelytempaus. Tänä vuonna 11. kertaa järjestettävä KNA-kampanja kerää varoja hauraiden maiden naisten hyväksi. Lahjoitusvaroilla tuetaan naisten ammatillista koulutusta, yrittäjyyttä ja omaehtoista toimeentuloa.

Belgian Martat ovat osallistuneet tapahtumaan jo useana vuonna. Tälläkin kertaa mukaan aurinkoiselle kävelylle oli lähtenyt peräti 19 marttaa ja marttojen ystävää.

Etävierailu Taidekoti Kirpilässä 3.6.

Belgian Martat halusi tarjota jäsenilleen taide-elämyksen ja niinpä vierailimme Teamsin välityksellä Taidekoti Kirpilässä .

Oppaamme Katri Järvenpää esitteli meille Taidekodin tiloja ja teoksia sekä kertoi kokoelman kerääjästä lääketieteen lisensiaatti Juhani Kirpilästä. Kierros kesti noin 50 minuuttia ja sen jälkeen saimme tehdä kysyksiä

Taidekoti Kirpilä on Suomen Kulttuurirahaston ylläpitämä yksityiskokoelma Helsingin Töölössä, joka esittelee lääkäri Juhani Kirpilän (1931−1988) keräämää yli viidensadan teoksen suomalaisen taiteen kokoelmaa 1850−1980-luvuilta.

Puheenjohtajamme Katriinan kevättervehdys

Nyt on paras viheraika aloittaa siemenistutukset!

Kasvienvaihtopäivä Stockelissa 16.5.2021

Vihdoinkin pääsimme tapaamaan toisiamme kasvotusten, tosin vielä maskit päällä turvallisesti. Kokoonnuimme Pia Niemisen luona ja onneksi sää soi meille mahdollisuuden kokoontua ulkona pihalla. Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen kokonaan

Kierrätysilta Jitsissä  29.4.

Koronan aikaan moni on varmasti ehtinyt siivota vaatekaappeja, mutta minne voi viedä poistotekstiilit? Ruokaa tulee laitettua tavallista enemmän, mutta mihin kananmunankuoret lajitellaan? Pohditko parhaita jätteen lajitteluvinkkejä ja ylipäätään jätteen vähentämistä?

Kiertotalous on yksi aikamme megatrendeistä, jonka ohjaa tulevaisuutta, kun luonnonvarat ja – resurssit ovat rajalliset. Jokainen tekee kotonaan tärkeää jätteen lajittelua ja kierrätystä päivittäin. On hyvä, että se sujuu mahdollisimman helposti ja oikein.

Taija Toratti kertoi siitä, mitä uutta Belgian kierrätyssysteemeihin on tullut sitten viime kerran, kun pidimme kierrätysillan. Aihe nostatti vilkasta keskustelua ja jaoimme ideoita sekä vinkkejä kierrätykseen. Ja nuo kananmunankuoret, ne menevät sekajätteeseen. Biolaitokset Belgiassa ovat mädätyslaitoksia, joten ne eivät pysty käsittelemään kananmunan kuoria. VINKKI: kuivaa ja murskaa kuoret ja levitä istutusten alle. Myös omaan kompostiin voi kuoret laittaa.

Maailman suurin marttailta 22.4. Jitsissä – Ekologiset tekstiilit ja tekstiiliteollisuuden innovaatiot!

Mitä vastuullisuus tarkoittaa tekstiiliteollisuudessa? Millaisia ovat tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutukset ja kuinka voin omilla valinnoillani edesauttaa kestävää kehitystä? Millaisia ekologisia tekstiilejä on jo markkinoilla ja millaisia innovaatioita on kehitteillä?

Heidi Era kertoi meille eri kuitujen ja kangaslaatujen ekologisuudesta ja Karoliina Rasi uusista tekstiili-innovaatioista!

Etämarttailta marttaperinteestä 13.4. Zoomissa

Marttamekoista nukkeihin, marttahuiveista maljakoihin. Lyhyt katsaus siitä, mitä kaikkea marttaperinteeseen voi sisältyä.

Leni Blomvall esitteli kuvien avulla marttamekon eri vuosimalleja, marttaneuleita ja muita asusteita. Näimme myös minkälaisia tuotteita martoille on annettu esimerkiksi muistamisina ja mistä niitä voi vielä löytyä ostettavaksi. Esitys perustui marttaperinteen asiantuntijan Kirsi Vesterbackan (Porin Marttayhdistys) pitämiin kahteen Marttojen Aarteet -etämarttailtaan 24/7 marttailta- facebook-ryhmässä.

Vuosikokous pidettiin 14.3. täysin etänä

Kokoonnuimme jo tuttuun Jitsi-videoneuvottelusovellukseen. Kokoukselle valittiin puheenjohtajaksi Heidi Era ja saimme sujuvasti käytyä läpi kaikki esityslistalla olleet asiat. Tämä vuosikokous oli ensimmäinen sääntömuutoksen jälkeen. Uusien sääntöjen mukaan kokous on pidettävä maaliskuun loppuun mennessä, joten kokousjärjestelyihin jäi aikaa enemmän. Samoin mahdollisuus etäkokouksen pitämiseen oli uusien sääntöjen tuoma uutuus, joka tuli tänä vuonna todella tarpeeseen!

Hallituskautensa päättivät Marlene Katajisto, Sanna Kivikoski, Päivi Koskinen ja Terhi Niemi. Heidän tilalleen hallituksen valittiin aivan uusina Pia Nieminen ja Jaana Rask. Hallitukseen palasivat muutaman vuoden tauon jälkeen Heidi Era ja Mia Lehtisare.

Etämarttailta aivoterveydestä 2.2.

”Aivoterveys on tärkeää erityisesti muistisairauden riskin pienentämisen kannalta. Aivot käyttävät viidenneksen päivittäisestä energiantarpeestamme. Aivoterveyttä edistävät kurissa oleva verenpaine ja kolesteroli, terveellinen ruokavalio, säännöllinen liikunta, sosiaalinen kanssakäyminen ja aivojen käyttö.”

Haastavaa korona-aikaa täällä Belgiassa eläessämme on jokaisen entistä tärkeämpää huolehtia henkilökohtaisesta hyvinvoinnistaan. Illan aikana keskusteltiin Karoliina Rasin alustuksen jälkeen siitä, mitä pieniä tekoja voimme tehdä aivoterveyden eteen joka päivä.