Uusi hallitus ja kevään ohjelmaa

23.3.2023

Uusi Belgian Marttojen hallitus valittiin yhdistyksemme vuosikokouksessa 19.3.2023. Belgian Martat on perustettu vuonna 2008, joten aloitamme jo 16. toimintavuoden. Lämmin kiitos edellisen hallituksen jäsenille ja tervetuloa mukaan uusille!

Tänä vuonna Marttojen teema on varautuminen. Oletko varautumisen mestari? Pärjäisitkö kotona yksin 72 tuntia? Sitä voi käydä testaamassa tällä testillä: 72tuntia. Meidän marttojen tärkein varautumistehtävä on vahvistaa omatoimista varautumista ja edistää arjen taitoja. Näillä sitten pärjätään erilaisissa arjen ja yhteiskunnan poikkeustilanteissa. Itselläni huomasin heikon kohdan kodissamme sähkökatkon aikana olleen sähköisen autotallin oven. Kun pidempi sähkökatko iski koko kadulle, niin auto oli jumissa ja sähköpyörä oli lataamatta ja samalla tavalla jumissa tallissa.

Varautumisen taitoihin kuuluu myös valmiudet varautua elämän muutosvaiheisiin. Niinpä järjestämme tämän kevään aikana luennon ikääntymiseen varautumisesta ja toisen luennon elämänhallintaan kuuluvista asioista.

Kädentaitoja jatkamme käsitöiden merkeissä ja aktiiviset kässämarttamme ilmoittavat piakkoin tulevista tapahtumista. Kädentaitoja opitaan myös jokamartan tee-se-itse-kurssilla ja entisöinti-työpajassa.

Kevään alkaessa vihersormia alkaa mukavasti syyhyttää, ja viime vuonna aloitettua laatikkoviljelyä jatketaan sekä kasveja vaihdetaan kasvinvaihtopäivässä toukokuussa.

Huhtikuussa on myös tiedossa perinteinen Araun arkkitehtuuri-kävelykierros Brysselissä.

Oletko jo ehtinyt tutustua Martta-akatemiaan? Martta-akatemia on sähköinen oppimisalusta, jossa voi suorittaa marttaopintoja itsenäisesti tai vertaisopintoryhmässä: https://www.martat.fi/martat/tutustu-toimintaamme/martta-akatemia/. Lisäksi kannattaa tilata Uudenmaan marttojen uutiskirje (Nonprofit Organization (list-manage.com) ja tutustua kevään laajaan kurssivalikoimaan Arkistot: Tapahtumat | Uusimaa (martat.fi)

Meidän oman yhdistyksen tapahtumia ja tiedotuksia kannattaa seurata meidän omilta uusilta nettisivuilta Belgian Martat ry (marttayhdistys.fi)

Tervetuloa mukaan kevään tapahtumiin! Hyvää kevättä ja hyvää pääsiäistä kaikille!

Katriina, Belgian Martat ry

Belgian Marttojen hallitus 2023:

Katriina Wetzelaer, puheenjohtaja

Jasminiitta Lumme, varapuheenjohtaja