Havukranssikurssin 18.11. 2017 tuotos. Kuva T.Toratti.

Marttaliitto on avannut joulun valmisteluja siivittämään omat joulusivut. Käy katsomassa ja hakemassa jouluideoita ja

-ohjeita!

Belgian Martat on saanut oman maskotin

Martta-koira on rodultaan Australian Labradoodle

Vuosikokouskuulumisia 2017

Belgian Martat pitivät vuosikokouksensa sunnuntaina 5.3. puheenjohtaja Raija Kotamäen kotona. Paikalle oli ehtinyt kymmenkunta aktiivista marttaa, ja kokouksessa käytiin läpi normaalit vuosikokouskuviot.

Erityisesti toimintakertomus ilahdutti: toiminnan monipuolisuus on nostanut osallistujamääriä huimasti. Kun vuonna 2015 tilastoitiin 123 osallistujaa kaikki tapahtumat yhteen laskien, niin viime vuonna osallistujia oli 458! Tämä näkyi myös jäsenmäärässä, jossa nettokasvua oli yhdeksän jäsenen verran. Tällaisessa ulkosuomalaisessa yhdistyksessä jäsenmäärä elää koko ajan, joten 76 jäsentä on hieno saavutus.

Hallitus totesi, että entistä aktiivisempi toiminta kaipaa lisää vastuunottajia. Siksi vuosikokous päättikin kasvattaa hallituksen jäsenten lukumäärän kuudesta kahdeksaan. Puheenjohtaja Raija Kotajärven kausi ei ollut vielä katkolla, ja kaikki erovuoroiset hallituksen jäsenet olivat halukkaita jatkamaan hallituspestiään. Hallituksessa jatkavat siis Heidi Era, Hanni Kangasmäki, Ritva Latvala, Mia Lehtisare, Johanna Saarentalo-Vuorimäki ja Anu Urmas. Uusiksi jäseniksi hallitukseen valittiin Maarit Merilä ja Leena Blomvall. Maarit on melko uusi sekä Brysselissä että marttayhdistyksessämme, mutta hänellä on vahva verenperintö marttailuun. Leena taas on vanha konkari Brysselissä ja Belgian Marttojen perustajajäsen sekä yhdistyksemme ensimmäinen puheenjohtaja.

Suurlähettiläs Timo Ranta vastaanotti 21.12.2016 ensimmäiset vauvanvillasukat Belgian Marttojen puheenjohtajalta Raija Kotajärveltä

SUOMI 100 vuotta vauvanvillasukkatempaus

on käynnistynyt

Vuosikokouskuulumisia 2016

Hallituksemme uudistui 31.1.2016 pidetyssä vuosikokouksessa. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin jo aiemmin hallituksessa mukana ollut yhdistysaktiivi Raija Kotajärvi Ulla Suortin väistyessä puheenjohtajan tehtävästä. Varapuheenjohtajana jatkaa Hanni Kangasmäki ja sihteerinä Heidi Era. Hallituksessa niin ikään jatkavat Johanna Saarentalo-Vuorimäki, nyt rahastonhoitajan roolissa Arja Pukkisen seuraajana, sekä Ritva Latvala. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Mia Lehtisare ja Anu Urmas.

Hallituksemme jäseninä on nyt niin kokeneita kuin uudempia marttailijoita. Yhdessä haluamme kehittää marttatoimintaa edelleen jäseniä kiinnostavaksi toiminnaksi. Kevääksi onkin luvassa monenlaista toimintaa käsityöpäivistä marttakävelyihin ja kasvienvaihtopäivään. Nuorten kokkikerho jatkaa toimintaansa ja myös erilaisia retkiä on luvassa. Tiedotamme toiminnastamme sähköpostin välityksellä ja näiden sivujen toimintakalenterista. Ajankohtaisista asioista löydät tietoa myös Belgian Marttojen Facebook-sivulta.

Belgian Marttojen hallitus toivottaa kaikille jäsenilleen hyvää kevään odottelua ja tervetuloa mukaan marttatoimintaan!

Vuosikokouskuulumisia 2015

Hallituksemme uudistui 23.2.2015 pidetyssä vuosikokouksessa. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Hanni Kangasmäki, joka valittiin myös varapuheenjohtajaksi, Heidi Era, joka toimii sihteerinä sekä Ritva Latvala ja Johanna Saarentalo-Vuorimäki.  Mukaan saatiin siis jo kokeneita, yhdistyksemme perustamisesta lähtien mukana olleita, kuten Hanni ja Ritva, mutta myös uusimpia jäseniämme, kuten Heidi ja Johanna. Hallituksessa jatkavat Raija Kotajärvi ja Arja Pukkinen rahastonhoitajana. Ulla Suortti jatkaa niin ikään puheenjohtajana.

Kokemuksesta ja uusista näkökulmista syntyy varmasti keitos, jolla pystymme tarjoamaan mielenkiintoisia tapahtumia jokaiselle jäsenellemme. Kevään aikana luvassa on muun muassa sauvakävelykurssi ja "vappumatka" Keukenhofin kukkapuutarhoihin.

Haluamme myös lämpimästi kiittää yhdistyksen perustamisesta lähtien hallituksen toiminnassa mukana olleita Leena Blomvallia ja Krista Taipaletta. Heidän innostava ja kannustava toimintansa on esimerkkinä meille nykyisille hallituksen jäsenille.

Belgian Marttojen hallitus toivottaa kaikille jäsenilleen hyvää ja lämmintä kesää Tove Janssonin Muumipeikon kesärunon sanoin:

"Pään painan ruohikolle
ja oion jalkojain.
En jaksa pohdiskella,
mä tahdon olla vain.

... Sen viisaammat voi tehdä,
mä päivän kultaan jään.
Mä tunnen kaikki tuoksut
ja luonnon loiston nään.

Voi leikitellä mielikseen,
voi ottaa jättää paikoilleen
tai olla niin kuin luonnostaan
ja maata vaan."

Vuosikokouskuulumisia 2014

Vuosikokouksessa 9.2.2014 valittiin uusi, pienempi hallitus. Puheenjohtajana jatkaa Ulla Suortti, varapuheenjohtajana Leena Blomvall, sihteeriksi valittiin Krista Taipale ja rahastonhoitajana jatkaa Arja Pukkinen. Aivan uuten hallituksen jäsenenä aloittaa Raija Kotajärvi, jonka toivotamme lämpimästi tervetulleeksi joukkoomme.

Vuosikokouksessa sinkoili mielenkiintoisia ideoita kuluvan vuoden toiminnaksi - niistä kuulette pikapuoliin!

Löytyykö sinulta valokuvia Belgian Marttojen toiminnasta vuosien varrelta?

Belgian Martat ovat toimineet jo kuuden vuoden ajan. Jos sinulta löytyy valokuvia eri tilaisuuksistamme vuosien varrelta, laittaisimme niitä mielellämme verkkosivuille kaikkien jäsenten nähtäväksi. Voit lähettää niitä osoitteeseen belgianmartat@hotmail.be.

Vuosi 2014 alkaa taiteen merkeissä

Vuosi 2014 alkaa tutustumalla suomalaiseen arkkitehtuuriin ja designiin. Grand-Hornu Images -museossa on esillä Alvar Aallon valaisimia sekä arkistomateriaalia, piirroksia ja valokuvia. Belgian Martoilla on mahdollisuus osallistua näyttelyn avajaisiin lauantaina 8.2.2014 klo 18.  Museo sijaitsee Hornussa, lähellä Monsia.

Lippuja avajaisiin on saatavissa puheenjohtaja Ulla Suortilta, lähettämällä viesti osoitteeseen ulla.suortti@formin.fi. Jäsenistölle on lähetetty näyttelyä koskeva sähköposti, jossa tarkempaa tietoa.

Vuosikokous pidetään 9.2. Kutsu kokoukseen lähetetään jäsenille sähköpostitse 27.1. alkavalla viikolla.

Luvassa on myös ateljeevierailu taiteilija Krista Aution ateljeehen maaliskuussa ja huhtikuussa työnohjaaja, TT ja rovasti Heli Aaltonen luennoi meille aiheesta Omat ja muiden roolit työyhteisössä ja perheessä. Näistä tarkempaa tietoa lähitulevaisuudessa.

Turvallisuuskoulutusta, pullanleivontaa ja marjanpoimintaa on myös luvassa.

Tiedotamme tilaisuuksista sähköpostitse, mutta on hyvä seurata myös tapahtuma- ja toimintakalenteria.

Mielellämme otamme vastaan myös teidän ideoitanne ja ehdotuksianne. Laittakaa rohkeasti viestiä osoitteeseen belgianmartat@hotmail.be

Hyvää vuoden alkua teille kaikille toivottaen,

Ulla