Ajankohtaista

Jäsenemme Ruth ja puheenjohtajamme Katriina keskittyvät patalappujen virkkaukseen.

PUHEENJOHTAJAMME KESÄTERVEHDYS

Kun virkkauksen aloittaa tietyssä kypsässä iässä, niin siinähän voi käydä niin, että hiki puskee päälle ja lähimuistinkin kanssa on ongelmia. Opettajilta vaatii lehmänhermoja, kun tällainen keski-ikäinen oppilas huomaa virkkaavaansa väärää langanpäätä. Purkamishommassa voi intensiivisesti harjoittaa läsnäolontaitoja. Kun sitten vihdoin se ihan ensimmäinen patalappu on valmis, on olo aika lailla kuin maratonin juosseella! Sitä saavutusta ei kuitenkaan jaettu somessa, vaan vertaistukena toimineen kanssasisaren kanssa.

Kun sitten eräänä päivänä huomasin, että kotiini on muuttanut käsityökori, tuli valtaisa oivallus: olen vihdoinkin käsityöihminen!

Ei sitä olisi ikinä uskonut, että kun nyt kesälomaa suunnitellaan ja ostoslistaa Prismaan tehdään, että sille listalle on ilmestynyt seiskaveikkaa, puikkoja ja koukkuja! Samalla edessä oleva pitkä automatka ei harmita enää ollenkaan, kun vänskärinä voi rauhassa heilutella koukkua. Ehkäpä pitkän ajomatkan aikana siippakin hyötyy tästä uudesta harrastuksestani.

Syksyllä jatketaan isoäidinneliöillä ja monella muulla mukavalla aktiviteetilla. Seurailkaahan ilmoituksiamme ja ilmoittautukaa ajoissa.

Sitä ennen, rentoa ja/tai aktiivista kesää ja lomaa, ihan mikä itse kullekin parhaiten sopii!

Aurinkoista kesää!

Katriina – pj

Ps. Muistakaa Suomessa matkustellessa käyttää Marttajäsenten valtakunnallisia jäsenetuja hyväksenne:

Kuva: Päivi Koskinen

Hallituksen jäsen Raija Kotajärvi kukitettiin 16.3.2019. Raija on toiminut Belgian Martoissa hallituksessa puheenjohtajana sekä hallituksen jäsenenä yhteensä viisi vuotta. Lisäksi Raija on ollut Belgian Marttojen jäsen yli kymmenen vuotta.

Hallitus järjestäytyy...
Onnistuimme vihdoinkin! Vasemmalta Sanna Sutter, Katriina Wetzelaer (puheenjohtaja), Päivi Koskinen (rahastonhoitaja), Leena Blomvall (sihteeri), Sanna Kivikoski, Raija Kotajärvi, Terhi Niemi. Kuvasta puuttuu Hanni Kangasmäki (varapuheenjohtaja) ja Marlene Katajisto.

Vuosikokouskuulumisia…

Belgian Martat pitivät vuosikokouksensa sunnuntaina 17.2.2019 Merimieskirkolla. Paikalle oli päässyt yli kymmenen aktiivista marttaa, ja kokouksessa käytiin läpi normaalit yhdistyksen toimintaan vaadittavat vuosikokouskuviot.

Toimintakertomuksen kuuleminen vuodelta 2018 oli mukavaa kuunneltavaa; tapahtumiimme osallistui vuoden aikana yhteensä 567 henkilöä! Marttaliiton teema ”Elämä on parasta itse tehtynä” huomioitiin niin ruokakursseillamme, käsityökursseilla, patalapputempauksessa ja marttailloissa. Saimme koulutusta ja uusinta tietoa ilmastonmuutosasioista, ja tutustuimme ympäristö- sekä kierrätysasioihin monin eri tavoin. Lisäksi olemme yhdessä virkanneet, neuloneet, paistaneet korvapuusteja, korjanneet vaatteita ja ommelleet, kävelleet, retkeilleet, pistetty sormet multaan ja juhlineet. Juhlaan olikin aihetta Marttaliiton myönnettyä pronssiset ansiomerkit kunniakirjoineen viidelle perustajajäsenellemme: Leena Blomvall, Hanni Kangasmäki, Marlene Katajisto, Anja Rajamäki ja Krista Taipale. Vielä onnea heille kaikille!

Jäsenmäärämme on nyt 87 Marttaa.

Vuosikokouksessa keskusteltiin miten uusi hallitus voisi aktivoida jäseniä tulevan hallituskauden aikana. Lisäksi huomioitiin, että vuosi 2019 on Marttaliiton 120v ja Uudenmaan piirin 90v juhlavuosi.

… ja uuden hallituksen esittely

Vuosikokous valitsi Katriina Wetzelaerin puheenjohtajaksi seuraavaksi vuodeksi. Hallituksessa jatkavat Leena Blomvall, Hanni Kangasmäki, Raija Kotajärvi ja Sanna Sutter. Uusina hallitusmarttoina aloittavat Marlene Katajisto, Sanna Kivikoski, Päivi Koskinen ja Terhi Niemi.

Puheenjohtajan tervehdys!

Hei kaikille!

Sain oman ”marttaherätykseni” varsin myöhään, ja sen jälkeen toiminta on imaissut minut mukaan varsin ripeästi. Mottoni hallituskaudelle on ”Jokaisessa meissä asuu oma pieni Martta”. Marttatoiminnan ydin on, että jokaisessa perheessä jokaisella perheenjäsenellä olisi hyvä olla. Se ajatus lämmittää sydäntä. Marttatoiminta on vastapainoa arjen kiireelle ja vaatimuksille. Tavoitteenamme on, että toimintaan ja tapahtumiin on helppo lähteä mukaan, ja tulevallakin kaudella tähän panostetaan. Tällaisena aikana, kun moni haluaa ”downshiftata” elämäänsä, voi martoista löytää siihen paljon ideoita. Pääteemojamme on yhdessätekeminen, osallistuminen ja käden- ja arjen taitojen jakaminen ja kartuttaminen yhdistyksemme toiminnan kautta.

Pyrkimyksenäni on tämän vuoden aikana aktivoida yhdistyksemme jo olemassaolevia jäseniä, ja ehkäpä samalla saamme lisää uusiakin marttoja ja martteja. Lähdemme liikkeelle rivakasti tuomalla uusia tapahtumia, ja olemme korvat kuulolla teidän jäsenten ideoille ja toiveille.

Itse toivottomana nollatasoisena käsityöntekijänä odotan jo kovasti virkkauksen alkeita ja lähestyvän kevään innoittamana toivon saavani puutarhaan itse virkatun valeampiaispesän pörriäisten kiusaksi. Paikka on jo valittu!

Tartu sinäkin koukkuun ja tervetuloa mukaan!

Katriina/19.2.2019

Lauantaina 26.1.2019 jaettiin Belgian Marttojen historian ensimmäiset Marttaliiton ansiomerkit.

Liiton pronssisen ansiomerkin kunniakirjoineen saivat Leena Blomvall, Marlene Katajisto, Anja Rajamäki ja poissaolevat Hanni Kangasmäki ja Krista Taipale. Onnittelumme!

Belgian Martat on saanut oman maskotin

Martta-koira on rodultaan Australian Labradoodle